The challenges of Salmon and Seafood sales and marketing in a changing world of trade and tariffs/ Sameiginleg menningararfleifð sjávarafurða Noregs og Íslands og hvernig við saman bjóðum heiminum upp á hollasta matinn

Wednesday 1st of October in Silfurberg A at 11:30

Christian Chramer CEO of Norwegian Seafood Council,

When the Nobel peace prize went to Liu Xiaobo in 2010 Norwegian salmon went from 90 % market share to close to zero China in the years to follow. When Norway and Western countries banned sales to Russia after the Crimean invasion in 2014 Norway lost its biggest market for salmon and herring. When US tariffs peaked in the summer of 2025 the US had been Norwegian seafoods biggest growth and investment market for the past three years. How can we meet uncertain times and what are the strategies for a new world of tariffs and trade barriers? CEO of the Norwegian Seafood Council Christian Chramer shares how NSC has worked with the government and the Norwegian seafood industry to meet the new global trade order.

Þegar Liu Xiaobo hlaut friðarverðlaun Nóbels árið 2010 fór markaðshlutdeild norsks laxs úr 90% í næstum núll á árunum sem fylgdu. Þegar Noregur og vestræn ríki bönnuðu sölu til Rússlands eftir innrásina á Krímskaga árið 2014 missti Noregur stærsta markað sinn fyrir lax og síld. Þegar tollar Bandaríkjanna náðu hámarki sumarið 2025 höfðu Bandaríkin verið stærsti vaxtar- og fjárfestingarmarkaður norskra sjávarafurða undanfarin þrjú ár. Hvernig getum við tekist á við óvissutíma og hverjar eru stefnurnar í nýjum heimi tolla og viðskiptahindrana? Christian Chramer, forstjóri Norska sjávarútvegsráðsins, segir frá því hvernig Noregs sjávarútvegsráðið hefur unnið með stjórnvöldum og norskum sjávarútvegi að því að mæta nýju alþjóðlegu viðskiptaástandi.